Fn-rollspel

Fn-rollspelet drar igång imorgon, Allt är fixat, turban, skägg, brunkräm, kavaj ja hela kittet :D
Så jag kommer vara inaktiv på bloggen i några dagar fram över (som om jag varit aktiv någon gång) under tiden kan ni underhålla er med Leonidas




DO THE MARIO



How to do the Mario:
Swing your arms from side to side
Come on it's time to go DO THE MARIO!
Take one step and then again
Let's do the Mario all together now!
You got it!
It's THE MARIO
DO THE MARIO
Swing your arms from side to side
Come on it's time to go DO THE MARIO!
Take one step and then again
Let's do the Mario all together now!
Come on now!
Just like that!

Måndag

Sista lektionen innan hemsidan ska vara klar var idag, vi är i stort sett klara med hemsidan. Bara att lägga in diverse bilder och text.


Rädsla till hemsidan för kopiering

Rädsla är en emotionell respons mot hot och fara. Det är en grundläggande överlevnads mekanism som inträffar som en respons till speciella stimuli, som smärta eller hotet av smärta.


Rädsla bör skiljas från den relaterade känslan ångest, vilken mestadels sker utan något hot. Rädsla har också samband till specifika beteenden som flykt, medan ångest är resultatet av hot som tros vara okontrollerade och oundvikliga.


Ansiktsuttryck som indikerar på rädsla innehåller, ögonen öppnas mer (för föraning om vad som kan komma härnäst). Pupillerna vidgas (för att kunna ta in mer ljus), överläppen dras upp, ögonbrynen dras ihop och läpparna sträcker ut sig horisontellt. Fysiska effekter vid rädsla kan bättre förstås från perspektivet av det sympatiska nerv responsen (reptilhjärnan), vilket jämförs med den parasympatiska responsen, vilket är ett mer lugnt stadium. Muskler som används till fysisk rörelse spänns och får extra mycket syre, ett förberedande stadium för reptilhjärnans respons. När en skrämsel stimuli sker oväntat kommer förmodligen skrämseloffret att hoppa till eller börja springa. Personens puls kan också öka.  


Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Fear


gruppbild

Idag tog vi den absolut sista bilden, en grupp bild till våran hemsida.

Naturkunskap till Mattias T

7. Beskriv hur ett matspjälkningsenzym verkar:


När maten befinner sig i matsäcken, verkar till att börja med enzymet amylas. Det ingår i saliv och har under tuggandet blandat sig med maten och följt med ner till magsäcken. Amylas bryter ner stärkelse. Ungefär 40% av stärkelsen i tex. Potatis och morötter och potatis hinner brytas ner till maltos, innan magsaften gjort maten allt för sur för amylas att värka.

Det är särskilda celler i magsäckens slemhinna som bildar saltsyra och gör maginnehållet surt. pH kan sjunka ända ner till 1. Vid detta låga pH blir enzymet pepsin verksamt. Detta är magsäckens proteinspjälkande enzym. Cellerna i magsäckens vägg är täckta av ett slemlager som skyddar dem från att själva brytas ner av pepsinet. Däremot sönderdelar pepsinet proteinerna i tex. Den söndertuggade fläskkotletten eller mjölken.


Måndag

Alla bilder är nu tagna och hemsidan är i stort sett klar, framsteg framsteg. Fn rollspelet är precis runt hörnet och jag känner mig lite stressad inför detta. Men jag har i alla fall lärt mig att knyta en turban nu och skägg är fixat (tack lovisa). Bara hårfärg och brunkräm som fattas sen är transformationen klar. 

Hemsidan

Vår hemsida har börjat komma till liv och bilderna är klara, photoshoppat lite på några bilder exempel visas nedan.

Torsdag 19/3

Lektionen spenderades i fotostudion där jag, och resten av gruppen tog majoriteten av våra bilder. Susanna var tvungen att gå tidigare men jag, malin och tylle klarade oss bra ändå. Bara några bilder kvar på måndag sen ska vi börja göra våran hemsida.

Måndag 16/3

Tina var ledig så Mattias hade hand om lektionen. Vi i gruppen slutförde förberedelserna för våra ilske bilder och glädje bilder. Mattias lärde vår grupp att använda kamerorna och vi provfotade en del. Vi har lagt upp en mall för våran hemsida, Och jag har hittat alla bilder jag behöver för mina arga kändisar bilder.
Helt klart en lyckad lektion


Måndag och Torsdag

Vi skulle ha börjat med vårt grupparbete i måndags sa Tina, men istället fick vi sitta och lyssna på lite genomgång om grupparbeten, samma sak utlovades  på torsdags lektionen, men vi fick istället göra ett "test" på källkritik. Men tillslut på torsdags lektionen kom vi igång och spånade ideér till vårat arbete, vi har kommit fram till tre områden i kroppsspråket som vi ska beröra och vi börjar redan på måndag. Vad vi ska göra kan jag inte avslöja än.

Torsdags och Måndags lektionen

I torsdags skulle vi gå igenom wix.com med Mathias, detta funkade inte så bra för att datornerna inte hade "flash" installerat. vi lekte lite i sumopaint istället.
I måndags diskuterade vi i gruppen: Susanna Mattias Malin och jag om hur vi ska lägga upp vårat arbete. Vi har bestämt oss för att blanda bilder och filmer för att förmedla kunskapen om kroppsspråk.

RSS 2.0